Fibromyalgie, wat is het?

Fibromyalgie, ook wel weke delen reuma genoemd, gaat gepaard met chronische pijnklachten. De klachten komen vaak overeen met griepklachten, waaronder veel spierpijn. Krachtverlies, stijfheid en slaapproblemen kunnen eveneens tot de klachten behoren. Sporten die veel spierkracht vereisen, waaronder golf, kunnen daardoor moeilijk worden uitgeoefend.

Letterlijk betekent Fibromyalgie overigens ‘pijn in bindweefsel en spieren’, maar opmerkelijk genoeg zijn er geen afwijkingen in het bindweefsel en/of in de spieren zichtbaar.

Oorzaken van weke delen reuma

Er is weinig bekend over de oorzaak van fibromyalgie. De oorzaak lijkt te liggen in de hersenen, al moet onderzoek dat nog bevestigen. Prikkels van buitenaf kunnen door de hersenen onjuist worden begrepen, waardoor er pijn wordt gevoeld die er eigenlijk niet is. Ook kan het zijn dat spieren verkeerd worden aangestuurd door de hersenen. Erfelijk lijkt fibromyalgie niet te zijn.

De aandoening komt het vaakst voor bij vrouwen tussen de 20 en 60 jaar.

Symptomen van weke delen reuma

Doordat er geen afwijkingen zichtbaar zijn in de spieren en het bindweefsel, is het voor doctoren moeilijk om de aandoening vast te stellen. Ook wisselen de pijnklachten van dag tot dag en zijn ze vaag van aard, wat het vaststellen van de diagnose vermoeilijkt. Aan de hand van een aantal richtlijnen wordt daarom vaak de diagnose opgemaakt:

• De pijnklachten worden over een langere periode gevoeld (minimaal 3 maanden)
  • De pijn wordt op meerdere plekken gevoeld, zowel links als rechts op het lichaam en boven de taille.
  • Drukken op bepaalde gevoelige punten, de zogeheten ‘tender points’, doet pijn of verergert het.

Fibromyalgie, fysiotherapie nodig?

Fysiotherapie kan bij fibromyalgie een goede uitkomst bieden. Ontspanningsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat het hoofd en lichaam tot rust komen. De fysiotherapeut kan daarvoor een oefenschema opzetten en tips geven voor een betere lichaamshouding. Of sporten, zoals golf, direct weer mogelijk is, hangt af van de klachten. Aan het begin kan het tijd en moeite kosten om te wennen aan de aandoening. Fysiotherapie kan ook juist in deze gevallen van waarde zijn.