Frozen shoulder, wat is het?

De term frozen shoulder, ofwel ‘bevroren schouder’, wordt vaak gebruikt om bewegingsverlies in de schouder aan te duiden. De schouder en arm kunnen bij een frozen shoulder niet of nauwelijks worden gebruikt. Vaak beginnen de klachten nog vrij onschuldig met ‘slechts’ wat stijfheid, maar na verloop van tijd kunnen er hevige pijnscheuten gevoeld worden. Sporten, zoals golf, maar ook alledaagse activiteiten – denk aan het aantrekken van een jas – wordt hierdoor haast onmogelijk.

Oorzaken van een frozen shoulder

De schouder is een kogelgewricht, bestaande uit het schouderblad met de schouderkom en de schouderkop. Daaromheen zit verbindingsweefsel, ook wel het kapsel genoemd. Bij een frozen shoulder is het kapsel van het schoudergewricht - dat ervoor zorgt dat het gewricht vrij kan bewegen - ontstoken. Hoe dit gebeurt, is niet altijd duidelijk. Een blessure, valpartij, ontwrichting of reactie op een andere ontsteking, kunnen de oorzaak zijn. Maar ook het verkeerd aanleren van een golfswing Maar in feite kunnen alle situaties die de schouder ervan weerhouden om vrij te bewegen, de blessure veroorzaken.

Bij sporten waarbij de schouder veel – en vooral eenduidig - wordt belast, denk aan volleybal, tennis en golf, komt een frozen shoulder relatief vaak voor.

Symptomen van een frozen shoulder

Een frozen shoulder begint met pijnklachten en stijfheid. De bewegingsvrijheid van de schouder kan erg beperkt zijn. Bovendien kan het belasten van de schouder de pijn opwekken of verergeren. De diagnose wordt door een arts vastgesteld aan de hand van een lichamelijk onderzoek, waarmee tevens andere aandoeningen worden uitgesloten.

Vaak zijn er drie verschillende stadia te herkennen bij een frozen shoulder:

- Het eerste stadium: de pijn is hevig en de bewegingsvrijheid van de schouder is beperkt (4 tot 40 weken).
- Het tweede stadium: de bewegingsvrijheid is verder verergerd, wat zorgt voor stijfheid in de schouder (4 tot 56 weken).
- Het derde stadium: de pijnklachten worden minder en ook de schouderfunctie herstelt zich (4 tot 56 weken).

Frozen shoulder behandelen, fysiotherapie nodig?

Een frozen shoulder herstelt uiteindelijk vanzelf, maar fysiotherapie kan dit proces ondersteunen en soms zelf verkorten. Een fysiotherapeut kan bijvoorbeeld een oefenschema opstellen, gericht op het verminderen van de stijfheid in de schouder. Ook kan fysiotherapie bijdragen aan de preventie van een frozen shoulder. Neem contact op met uw fysiotherapeut.