´╗┐

Golfarm, wat is het?

Bij een golfarm is de binnenste elleboogknobbel - de plek waar de onderarmspieren vastzitten aan de elleboog - geïrriteerd. Bepaalde alledaagse bewegingen, bijvoorbeeld het schudden van een hand, leveren aan het begin van een golfarm pijnklachten op rondom de elleboog. Vandaar ook wel de naam golferelleboog. In een later stadium, als de blessure verergert, kan echter de gehele onderarm pijnlijk aanvoelen.

Oorzaken van een golfarm

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is golf niet de enige oorzaak van een golfarm.

De armblessure wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door het veelvuldig en langdurig herhalen van handelingen. Een golfarm ontstaat pas naar verloop van tijd, vaak gaat er een periode van weken – soms zelfs maanden – overheen. Toch kan er ook acute pijn optreden, bijvoorbeeld door een plotselinge te zware belasting van de spieren. Een goede warming-up is bij sporten, zoals golf, daarom altijd van belang.

Symptomen van een golferselleboog

Bij een golfarm doet het buigen, strekken en draaien van de onderarm pijn. Stevig knijpen of onderhands tillen verhevigt vaak – al dan niet direct - de klachten. Ook kan er drukpijn ontstaan rondom de binnenste elleboogknobbel. En zelfs als de arm niet wordt bewogen, kunnen er stekende, zeurende pijnscheuten gevoeld worden.

Heb ik een golfarm?

Om erachter te komen of u mogelijk een golfarm heeft, kunt u de volgende zelftest proberen:

• Schud iemand stevig de hand en buig daarbij uw elleboog
  • Draai vervolgens uw arm naar binnen toe

Als u pijn voelt aan de binnenkant van of rondom de elleboog, dan heeft u mogelijk last van een golferselleboog. Neem in dat geval altijd het zekere van het onzekere en neem contact op met uw fysiotherapeut.

Golferselleboog behandelen, fysiotherapie nodig?

Een golfarm gaat, ondanks dat het lang kan duren, vanzelf over. Om te voorkomen dat de arm stijf wordt, is het wel raadzaam om de arm te blijven gebruiken, óók als de arm pijn doet. Door de spieren in beweging te houden wordt de conditie ervan niet verder verslechterd. Als de pijn te hevig wordt, kunt u de binnenzijde van elleboog koelen of eventueel een pijnstiller (paracetamol, diclofenac of ibuprofen) innemen. Sporten, zoals golf, kunt u het beter uitstellen, totdat de armblessure duidelijk afneemt in klachten. Fysiotherapie kan een goede uitkomst bieden bij het herstel van een golfarm. Is het niet voor een directe behandeling, dan wel voor uitleg over de ontstaanswijze van de klachten en het omgaan met pijnklachten.