Wat zijn peesontstekingen

Pezen verbinden spieren met botten. Als een pees overbelast raakt, kunnen er scheurtjes in ontstaan. Zodra dat gebeurt, voelt de plek waar de pees vastzit aan het bot pijnlijk aan. Vaak is er bij een peesontsteking overigens geen sprake van ontsteking, maar van irritatie.

Een veelvoorkomende peesblessure is de golferselleboog. Peesontstekingen komen verder veelal voor in de schouder, pols, hiel, knie, achillespees en heup.

Oorzaken van een peesontsteking

Gebrek aan beweging, ouderdom en overbelasting zijn vaak de oorzaak van een peesontsteking. Regelmatig sporten, bijvoorbeeld golf of tennis, versterkt de spieren en pezen en vermindert daarmee de kans op een peesblessure.

Schouderklachten kunnen het gevolg zijn van een peesontsteking in de schouder. De schouder, het beweeglijkste gewricht dat we hebben, kan snel overbelast raken tijdens het sporten, waardoor een peesontsteking in de schouder kan optreden.

Overigens is een peesontsteking, bijvoorbeeld in de schouder, vaak lastig te onderscheiden van een slijmbeursontsteking. Beide blessures kunnen acuut ontstaan en zorgen voor hevige pijnscheuten. In deze gevallen wordt er vaak een echo gemaakt, waarmee het verschil wél te zien is. In het geval van een acute peesblessure raden altijd wij aan om een fysiotherapeut te bezoeken.

Symptomen van een peesblessure

Een peesontsteking gaat gepaard met pijn en irritatie. De plek waar de pees zich bevindt, kan rood en opgezwollen zijn. Ook kan de pees stijf aanvoelen. Sporten, zoals golf, maar ook de normale dagelijkse activiteiten, kunnen de pijnklachten oproepen of verergeren. Bij een beginnende peesontsteking ebt de pijn na de inspanning weer weg. In een later stadium kan de pijn continu aanwezig zijn, ook bij alledaagse bewegingen en handelingen.

Peesontsteking, fysiotherapie nodig?

Doordat pezen slecht doorbloed zijn, heelt een peesblessure in de meeste gevallen langzaam.  Het verantwoord blijven bewegen van de pees is daarom belangrijk voor het herstel. Fysiotherapie kan daarin een goede uitkomst bieden. Aan de hand van een oefenschema kan optimaal gewerkt worden aan het herstel van de pees. Frictioneren, waarbij de fysiotherapeut hard op de pijnlijke pees drukt, kan eveneens het herstel bevorderen. Door de frictioneren maakt het lichaam sneller nieuwe cellen aan, waardoor het helingsproces wordt versneld. Ook kan de fysiotherapeut het pijnlijke gebied intapen, zodat de beter pees ondersteund wordt.