Lage rugklachten, wat zijn dat?

Lage rugklachten komen voor bij sporters van alle leeftijden, waaronder veel golfers. Vaak worden klachten veroorzaakt door te lang dezelfde bewegingen uit te voeren. Denk bijvoorbeeld in het geval van golf aan het oefenen van de golfswing bij de afslag. Door langdurig in een verkeerde houding te trainen, treedt overbelasting op.

Oorzaken van rugklachten

Hoewel pijnklachten gevoeld worden in de onderrug, ligt de oorzaak van de klachten zelden in de lage rug. Een abnormale houding of onverwachte beweging van een ander lichaamsdeel leidt er in de meeste gevallen toe dat de onderrug onnodig wordt belast en uiteindelijk wordt overbelast – met als gevolg lage rugklachten.

Door veelvuldig de lage rug te draaien en te strekken, iets dat veel gebeurt bij golf, kan de blessure optreden. Krampachtige bewegingen en een geforceerde houding zorgen ervoor dat de gewrichtsbanden (of de gewrichten zelf) geïrriteerd raken. Ook een gebrek aan mobiliteit in de schouders, borstkas, heupen en enkels kan – met name bij golfers – bijdragen aan rugproblemen.

Symptomen van een rugblessure

Een onderrugblessure gaat gepaard met pijnklachten in de lage rug. Bukken of opstaan kan de klachten opwekken en – al dan niet tijdelijk - verergeren. In ruststand is de pijn vaak minder erg en ook als er bewogen wordt, bijvoorbeeld tijdens het wandelen of zwemmen, vallen de klachten mee.

Heeft u na een week nog steeds lage rugklachten of zijn de pijnklachten dusdanig erg, neem dan altijd contact met een fysiotherapeut.

Lage rugklachten, fysiotherapie nodig?

Fysiotherapie kan uitstekend bijdragen aan het herstel van lage rugklachten. Voordat er kan worden gestart met het herstelplan, zal de oorzaak van de rugblessure moeten worden achterhaald. Afhankelijk van de ernst van de rugklachten, kan er vervolgens worden gestart met fysiotherapie of manuele therapie. Overigens kan fysiotherapie ook helpen bij het voorkomen van nieuwe rugblessures.