Slijmbeursontsteking, wat is het?

Een slijmbeurs, ook wel bursa genoemd, is een beschermend kussentje dat ervoor zorgt dat gewrichten soepel kunnen bewegen. Slijmbeurzen voorkomen dat pezen over botgewrichten heen schuren.  Een slijmbeursontsteking, ofwel bursitis, is vaak lastig te onderscheiden van een peesontsteking. Dit komt omdat een slijmbeurs zich vlakbij de aanhechting van de pees op het bot bevindt. De pijnklachten van een slijmbeursontsteking zijn daardoor vrijwel identiek als die van een peesontsteking.

Slijmbeurzen komen overal voor in het lichaam, al komen de meeste ontstekingen voor in de schouder, elleboog, heup, knie en enkel.

Oorzaken van een slijmbeursontsteking

Een slijmbeursontsteking ontstaat vaak door overbelasting. Door overbelasting raakt het beschermende kussentje van het gewricht geïrriteerd of ontstoken. Hardlopers hebben er regelmatig last van, maar ook tijdens golf kan de blessure ontstaan. Een acute slijmbeursontsteking kan echter ook voorkomen, bijvoorbeeld door een valpartij.

Een slijmbeursontsteking kent twee vormen:

• Acute slijmbeursontsteking (overbelastingsontsteking)
  • Chronische slijmbeurstonsteking (reumatische aandoening)

Een chronische slijmbeursontsteking ontstaat – in tegenstelling tot een acute slijmbeursontsteking – na verloop van tijd, meestal als gevolg van langdurige, eenzijdige overbelasting. Sporten waarbij vaak dezelfde handelingen worden verricht, zoals golf, kunnen zorgen voor een verkeerde spierspanning, wat uiteindelijk kan leiden tot ontsteking.

Symptomen van een overbelastingsontsteking

Een slijmbeursontsteking gaat gepaard met pijnklachten, vooral het bewegen van het gewricht kan de pijn opwekken of verergeren. De huid kan rood kleuren en warm aanvoelen. Ook is de slijmbeurs opgezwollen, wat de bewegingsruimte van de pees beperkt.

Om te bepalen of er sprake is van een ontsteking, wordt vaak een echo gemaakt. Aansluitend kan aanvullend onderzoek worden verricht. Hiermee wordt andere aandoeningen, waaronder een frozen shoulder, uitgesloten.

Slijmbeursontsteking behandelen, fysiotherapie nodig?

Een slijmbeursontsteking geneest – als het gewricht voldoende rust krijgt – uiteindelijk vanzelf. Fysiotherapie kan het herstel van de overbelastingsontsteking bevorderen door gericht te werken aan het verbeteren van de mobiliteit en spierkracht van het gewricht. Ook het verminderen van de pijnklachten, bijvoorbeeld door massage, is een mogelijkheid.